tisdag 4 maj 2010

Too old to take shit


Solen lyser vårnyktert över de solkiga snöhögarna och blottar vår sunkbruna gärsmatta. Det är inte vackert. Obarmhärtigt är det, också inuti där allt möjligt gammalt gömt plötsligt tinar fram.

Jag som hade för mig att våren var glädjens tid. Minns asfaltfläckar och hopprep, brännbollsspel och sommarlovet som hägrade. Nu känns inte ens semester kul. Jo barnen kommer hem, men sedan då. Det är inte alls roligt att vara såhär himla vuxen.

Hittar inte ens något uppmuntrande i DN idag. Jo förresten, familjesidan presenterar en SAKLETANDE SMÅGRABB - Lasse Åberg, 70 år. Han berättar om sin vurm för att leta sådant andra inte ens lägger märke till, kul, om sin disney-samling och om sin alldeles egna konsthall med serietema. Ja men äntligen någon som fortfarande vet att ha kul.

I konsthallen säljs också några av hans böcker, bland annat en citatsamling. Tar genast till mig ett. Billy Wilders lär ha sagt följande - "I´m too rich and too old to take shit."

Tack för den säger jag. Ja, det där med rich kan jag väl glömma men "Too old to take shit..." köper jag. Det är bra. Se där, en fördel med att bli äldre i alla fall.

Visste ni förresten att Lasse Åberg var klippdocka i Husmodern på 60-talet, med två uppsättningar kläder och allt. Det ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar