måndag 24 juni 2019

Håll din glöd levande - om entreprenörskap och fördomar





Sitter hemma vid köksbordet och ser solstrålarna leta sig fram mellan regnmolnen. Sommar och ledigt. Tid att tänka.

Och att lyssna till Sommar, i dag med "Blondin-Bella"som berättar om sin barndom, som inte alls var lätt, och om sin passion för att starta företag. Ja, hon säger "starta", inte driva eller vårda. En verklig entreprenör uppenbarligen.

Oops, tänker jag som just kastat loss efter 32 år i offentliga sektorn och blivit "fri"; i mitt fall konsult. Är det sådär jag borde vara?

Jag lyssnar på Löwengrips enorma driv och resan från en ensamboende 14 åring till framgångsrik businesskvinna. Nu har hon vuxit ur Stockholms och Sveriges trånga kostym och ska ut i världen.

- Håll din glöd levande, säger hon.

Ja, det är väl precis det jag försöker göra, hålla min glöd levande. Jag behöver förändring för att utvecklas, lära nytt, känna nytt. Men det där med företagande vet jag inte. Är det egentligen min grej? Någon passionerad Löwengripare kommer jag aldrig att bli.

Jag är inte rädd för att jobba hårt, producera, leverera enligt skarpa tidplaner. Det är ju inte svårt, tänker jag. Bara att jobba på och bita ihop, även om trycket konstant ökat i offentliga arbetslivet.

Men företagande? Att behöva sälja mig och mina kunskaper - det är en riktig utmaning!

Jag har väl aldrig funderat desto mer på Blondin-Bella eller hennes bloggar. Antagligen haft en massa förutfattade meningar om henne och andra Reinfeldtshyllande "pappa betalar-gossar" med backslick och smällande champagnekorkar i fyrsiffriga prisklasser och tjejer med plutande läppar och likadana blonda, raka frisyrer vars högsta mål är att festa med prinsessan Madelene.
Fördomar - ja absolut!

Förra veckan köpte jag en ögon-creme på apoteket. "Conceals dark circles", står det på tuben som inte var helt billig. Först nu slår det mig att märket är, just det, Löwengrip. Hon har verkligen lyckats den där Isabella Löwengrip. En riktig affärskvinna med lite ADHD och drag av Aspberger. berättar hon just i radion.

Tja, vi får se hur det går för mig. En helt vanligt, måttligt intressant person, utan behov av att revanscherna en taskig barndom men med lång erfarenhet och ihärdigt inarbetade kunskaper.

- Hallå, här är jag! Behöver ni hjälp?

I sommar ska jag träna. Börjar med släkten, det känns lagom utmanande.

/ Maggan

1 kommentar: