onsdag 28 september 2011

Isak - en resvan kille visar det sig


Gräver djupare i Isak Lampas historia (hädanefter använder jag hans svenska namn, det blir enklare). Jag har blivit riktigt intresserad av släktforskning efter Amerikaresan. Med hjälp av Ancestry.se upptäcker jag att min kära vän Isak, faktiskt verkar ha varit "over there" en gång innan den slutliga utvandringen. Kan det verkligen stämma? Det var inget som historieforskande "kusin" Marvin Lamppa nämnde. Är det månne ett forskningsmässigt break-through för mig???

Men faktiskt. Isak Lampa, född 1864, finns med på passagerarlistan för ångaren Orlando som lämnade Göteborg den 5 augusti 1887, med kurs mot Hull. Den 19 augusti reser han vidare från Liverpool mot New York. Hmm, 23 år gammal reser han mot okänt land för första gången. Modig kille denna Isak må jag säga. Eller desperat. Undrar om han hade med sig några kompisar eller om han stämt möte i NY. Måste gå igenom passagerarlistorna ytterligare...

Nåväl, nästa gång han dyker upp är 1 november 1892 som passagerare på ångaren Cameo som lämnar Göteborg med destination Grimsby, och sedan verkar resan ha gått vidare mot NY. Nu börjar han bli riktigt berest min kära släkting.

Intressant att notera är att han ibland registreras som finländare, ibland som svensk. Nej, det har minsann aldrig varit alldeles enkelt att vara tornedaling.

Nästa gång Isak dyker upp är i amerikanska folkräkningen från år 1900. Nu har Isak slagit sig ner i gruvorten Virginia i Minnesota. Samma Virginia där vi träffade tant Bertha, pappas tremänning och en riktigt hjärtlig, finsktalande, handarbetsintresserad 87-årig dam som gav min 75-årige far två par hemstickade strumpor och en burk hemgjord marmelad. Lill-pappa, 75, var glad som en liten pojke när han tog emot presenterna.

Hur ska det gå för Isak i det nya landet? Och varför lämnade han Kainulasjärvi och Norrbotten? Frågetecknen hopar sig.

Fortsättning följer...

PS. Båten på bilden är ångaren Orlando som tog Isak över Atlanten den allra första gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar