söndag 9 oktober 2011

Nå hur gick det då för Isak Lampa, i vars fotspår vi reste till Minnesota, min far, min man och jag.

De uppgifter jag fick fram från min släktforskning visade sig vara ett falsarium.

Jag var alldeles för snabb. Det var inte alls min släkting Isak Lampa som åkte över Atlanten inte bara en, utan två gånger. Nehej då, det visade sig istället vara hans namne som kom från dalgången intill, närmare bestämt från staden Haparanda. FEL Isak alltså. Stort bakslag för mig, den nyblivne släktforskaren. Min Isak var född 1866, Haparandakillen 1864 - end of the story.

Istället för fartygslistor har jag gått över till husförhörslängder. Intressant läsning. Redogörelser av prästen i Tärendö som med jämna mellanrum besökte gårdarna i sin församling. Noggrant antecknandes läs och skrivförmåga, kunskaper i katekesen (tror jag, noteringarna är rätt svårtydda) och händelser av vikt. Allt hade han hand om, församlingsprästen. På ett ställe stod att läsa att en av ungdomarna svarat "uppstudsigt". Jodå, de kunde redan då...

Men Isak då? Det visar sig att han istället för att segla iväg till Amerika, lämnade hemmet för Korpilombolo fyra mil bort. Detta begav sig året 1889, tre år innan han plögsligt dök upp i de amerikanska rullarna. Vad han gjorde dessa år är fortfarande förhöjt i dunkel. Men...

Enligt hörsägen, dock inte dokumenterat, lär han ha gjort pigan på hemgården med barn.Av någon anledning gifte sig inte Isak med pigan utan barnet föddes o.ä. som det står noterat i församlingens födelsebok, det vill säga "oäkta".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar