onsdag 23 mars 2011

Galen i att SHOPPA!


Dagens Tendens i P1 handlar om en kvinna som är Shopoholic. Intressant.

Alla har vi ju ett förhållande till shoppandet; att vilja ha, inte riktigt ha råd, köpa på öppet köp och stuva in i överfulla garderoben. Ibland skuldmedvetet lämna tillbaka med ett "Tyvärr färgen passade inte riktigt...", som om nu tjejen i kassan skulle bry sig.

Från jobbet som "lördagsextra" i ungdomen minns jag de där kunderna som frågade och funderade och vred och vände i en timme innan de äntligen slog till, bara för att en vecka senare lämna tillbaka jeansen och blusen igen. Och då menar jag kunder som ALLTID gjorde samma sak. Returnoholoics, typ...

Mamma brukar hänga undan nyinköpta finklänningar för att spara till "senare". Nu är hon sjuttiofem och har massor hängande i vänteläge, lillmamma.

Tjusiga kollegan på jobbet har utarbetat sin alldeles egna shopping-stil. Hon låter den nyinköpta vårjackan hänga till sig i garderoben och tar fram den då och då för en promenad runt kvarteret i skymningen. Väl ingånget blir det en andra hud som hon kan ha i tjugo år. Men då är det kvalitet också.

Själv är jag nog mer för kvantitet, Tyvärr. Jag har massor av slinkiga tunikor och blommiga klänningar hängande i garderoben, fulla av noppor och med tappad form. Har massor men inget som ser snyggt ut.

Men från min lätta överkonsumtion till shopoholic är steget långt. Tror jag. Kvinnan i radion hade dragit på sig skulder på 800 000 innan kronofogden knackade på. För det hade hon fått en rejäl villa i en mellanstor svensk stad.

Ja, shopping är en konst. Det gäller att hålla hårt i börsen och att inte kompensera tomhet med prylar.

Tur ändå att det finns öppet köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar